Stall carlsvik

2013-03-21
23:02:05

Oseriösa köpare...

Sålde en av mina sadlar i god tro på att de var en seriös köpare..
Köparen valde att denna ville betala sadeln när köparen hämtade ut den, för att inte bli lurad.
Alltså ville köparen inte sätta in pengarna på mitt konto först och att jag sedan skickade sadeln.

Jag gick då med på att köparen skulle få köpa den på typ postförskott, eftersom att de känns seriöst när man själv som köpare väljer de alternativet trotts att de är dyrare än vanlig fraktkostnad..

Jag kollade då upp var de var enklast och billigast att skicka den med så kallat postförskott, det visade sig att vara bussgods och då använda sig av deras efterkravs betalning som är likadan som postens postförskott.

Köparen godkände frakt alternativet (i detta fallet bussgods) och var medveten om summan för sadel + frakt.
Vi hade kommit överens om att köparen skulle betala frakten.

När jag lämnade in paketet med sadeln till mitt närmsta bussgods så var jag tvungen att betala frakten kontant där för de skickar inte iväg något obetalt. Detta gjorde jag och plussade då på fraktkostnaden på efterkravet(summan som köparen skulle betala vid uthämtningen) och köparen godkände detta.

Sadel skickades iväg och när den anlänt upp till köparen (Uppsala) så väntade jag ca 2 dagar innan jag hörde av mig o frågade fall köparen hämtat ut den, var på jag fick svaret "ligger i kräksjuka, hämtar den senast på måndag" (var på onsdagen jag fick de svaret via sms)

Måndagen kom och ingen sadel hämtades ut.. Kunde följa paketet via bussgods hemsida om man har frakt numret..
Då skickade jag sms, mejl och ringde till köparen utan resultat. Köparen vägrade då att svara!

Efter mycket om och men lyckades vi få tag på köparen varpå den säger igen "jag hämtar ut den senast imorgon, det lovar jag! Har missat att den har kommit fram. Hör av mig till detta numret så fort jag hämtat ut den."
Även fall köparen då hade sagt via sms att den skulle hämta ut paketet innan..

Då hade sadeln legat på köparens bussgods mottagning i ca 9dagar..
Köparen hörde aldrig av sig dagen efter och försvann igen och vägrar svara på sms, mejl och telefonsamtal..

Varpå bussgods skickar tillbaka sadeln till mig när den legat hos dom i två veckor för att köparen inte har hämtat ut den och inte brytt sig om att svara när vi har försökt kontakta denna person.

Så nu står jag med en sadel som jag hade tänkt och planerat att sälja för att köpa ny, fått betala fraktkostnaden upp till Uppsala och tillbaka igen..
Alltså har jag FÖRLORAT pengar på denna affären istället för att tjäna på den..

Så vad kan man ta för lärdom av de här? Folk säger att de blir lurade och bedragena av säljare, men som i detta fallet var de köparen som lurade mig..

Så hedan efter så tänker jag bara skicka iväg sadlar om jag har fått pengarna in på mitt konto innan jag skickar iväg den..
Detta blev en mycket dyrare historia än jag hade räknat med!

Så hur försiktig man än är så kan man bli lurad... Tyvärr!

( och innan någon kommenterar något, jag har inte gått ut med köparens namn eller liknande och har då heller inte hängt ut personen i fråga )


Kommentar:
#1: Caroline

Sv ja hoppas jag med!
Ja det stämmer det var den stora vita som jag provred först och som sedan en vän till mig köpte efter att jag hade visat filmer å så på den.

2013-04-05 @ 15:29:05
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: